‘Not only are the Ruysdael unfailingly musical, they’ve honed a formidable technique since their formation in The Hague in 1996 – intonation is spot-on, ensemble razor-sharp and their diaphanous, meticulously balanced sound illuminates every musical strand, even in the most elaborate passages of Ainsi la nuit.’
Andrew Farach-Colton, Gramophone, Oktober 2020
‘Het Ruysdael Kwartet maakte met een fenomenale uitvoering van Schuberts Kwartet ‘Der Tod und das Mädchen’ duidelijk tot de absolute wereldtop te behoren. Alleen al met hun rijke, veelkleurige klank trekken de vier musici je hun betoog in. Het kwartet bereikt een maximale expressie met totale technisch beheersing. Elk detail klopt, elke noot valt precies op zijn plaats. Maar aan het spel van het Ruysdael Kwartet klinkt niets bedacht. Open zenuwen raakt het.’
Winand van de Kamp – Haarlems Dagblad, 24 september 2020
‘Het strijkkwartet Ainsi la nuit (1977) van de Franse componist Henri Dutilleux is van zichzelf al een hallucinant meesterwerk. Maar geef het in handen van het Nederlandse Ruysdael Kwartet en de zinsbegoocheling is compleet. In nota bene een liveopname uit 2017 openen de vier een toverdoos van sferen en kleuren.’
Guido van Oorschot, Volkskrant, 29 juli 2020
‘Het Ruysdael Kwartet, dat zich regelmatig over werk van hedendaagse componisten buigt, heeft het aangedurfd Rileys omvangrijke ‘Salome Dances For Peace’ in te studeren. Dit uit vijf delen bestaande kwartet, met een lengte van twee uur schreef Riley in 1989 voor het Kronos Quartet. Die namen het stuk in hetzelfde jaar ook op en sindsdien heeft geen enkel andere kwartet zich gewaagd aan een complete uitvoering. Nu dus wel en die van het Ruysdael is ronduit magistraal.’
‘Gloedvol en met kracht vertolkt. Het daverende applaus na afloop is welverdiend.’
Strijkkwartet Biënnale – Riley’s Salome Dances for Peace – Recensie Nieuwe Noten, Januari 2020
‘Het Ruysdael Kwartet blinkt juist uit in een intieme, transparante aanpak die meteen
in het openingsstuk, Schuberts Quartettsatz in c D 703 werd gerealiseerd. De goed gevulde grote zaal van de Deventer Schouwburg, veranderde vanaf de eerste noot in een intieme huiskamer waarin de breekbare strijkersmuziek van Schubert fijnzinnig over het voetlicht werd gebracht.’
Menno Mestrom, Recensie Ruysdael Kwartet, 10 februari 2016
“Het spel boeit van de eerste tot de laatste noot. Een grote professionaliteit gaat samen met een bloeiende fantasie die gevoed wordt door de vele nieuwe muziek die deze musici naast de klassieke werken uitvoeren. Verfijning en passie gaan hand in hand in hun versie van Tsjaikovski en Prokofjev.”
Katja Reichenfeld, klassieke zaken, Februari 2010
“Hun uitstraling is serieus, ze brengen een prachtig warm geluid, en hebben een samenspel dat ongelofelijk hecht en onwrikbaar in balans is.”
Rudolf Hunnik, Dagblad de Gooi- en Eemlander. Oktober 2009
‘Hier is een vriendenkring bezig. Wat door de één wordt opgemerkt, wordt door de ander tegengesproken of bevestigd, op een méér dan geraffineerde manier. Bijzonder is de dynamische verbeelding, de heldere verklanking..’
Alphens Nieuwsblad, januari 2005
‘Om te onthouden, dit kwartet!’
Wageningen, 11 april 2005
‘Ze doen niets anders dan op hoog niveau de mooiste wolkenluchten vol licht en schaduw voor korte tijd tijdloos vastleggen. Nú al zijn ze daar meesters in, zo jong als ze zijn’
Leidsch Dagblad, maart 2004
‘The Ruysdael Quartet impressed me as a most thoroughly musical and integrated ensemble.’
The Age, Melbourne, Australië, juli 2003
‘Leurs interprétations du ” quatuor à cordes n°1, Sonate à Kreutzer (Janacek) et ” Quatuor n° 8 en mi mineur , opus 59 n° 2 (Beethoven) étaient parfaites.’
Roger Simons, Musee d’Art Ancien, oktober 2003
‘De alertheid van de kwartetleden is opvallend. Daardoor anticiperen ze goed op elkaar en wordt er genuanceerd gemusiceerd. Ieder van de leden verzorgt de eigen melodielijn tot in de puntjes. Dat kwam vooral uit in het fenomenaal gebrachte eerste strijkkwartet van Leos Janacek. Het Ruysdael Kwartet bracht dit werk met grote spanning. Het werk biedt alle mogelijkheden om de strijktechnieken te etaleren, maar het overbrengen van hartstocht, pijn en angst vergt meer dan techniek. De musici beleefden de emoties en daardoor kwam deze muziek overweldigend over. ‘
De Stem juli, 2002